2015 är mitt 8.e år i "landet" som jag kallar kolonilotten. I år har jag skaffat en till, så nu gäller det att ligga i...

måndag 8 juni 2015

Lottens härliga blommor


Vad är en trädgård utan klint? 
Jag älskar den mörkrosa klinten!
Mycket lättodlad och enkelt att ta tillvara fröna tills nästa år. 

Sömntutan har inte slagit ut här än.
Den öppnar sina blommor bara vid solsken. Till kvällen och vid mulet väder drar den ihop sig till knoppar.
Mycket lättodlad och enkel att ta frön av.
Fröna samlas i en "ärtskida", som man torkar och sen spricker den upp själv och fröna faller därifrån.
Frösår sig själv jättelätt tills nästa år om man låter dem fröa av sig på hösten. 

 Klint i blått, ljuslila, mörklila och rosa.
Älskas av bin.

Här har jag odlat rött och blått lin.
Synd att de inte blommar så länge, men härliga så länge det varar.
Fröna bildas in i en kapsel som används torkade i tex. blomsterarrangemang. 
Kan sparas till nästa sommar och sås igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar