2015 är mitt 8.e år i "landet" som jag kallar kolonilotten. I år har jag skaffat en till, så nu gäller det att ligga i...

torsdag 18 juni 2015

Nytt potatis- och jordgubbsland

Här håller mitt nya potatis- och jordgubbsland på att anläggas. Massor med jobb när det ska köras igång, men härligt sen när man gjort allt enligt alla konstens regler.
Det här var en äng i maj. Fanns bara ogräs och en massa rötter. Jag grävde upp det för hand med spade och grep, fick lite hjälp av en vän.
Sen körde pappa med jordfräsen några gånger över det och så tog jag med grepen och krattan för att få bort rötter och större ogräs.
Fick ta bort rötter från jordfräsen flera gånger på den här lilla plätten.
Nu är potatisen i jorden och sen väntar jordgubbslandet. Det blir ett senare projekt när pappas jordgubbar får "bebisar". 
Han har en så jättefin sort, vet inte namnet...men den blommar tidigt på våren och det kommer jordgubbar från midsommar tills snön kommer.
De är dubbelt dyrare än vanliga plantor, men så har man dubbelt mera glädje av dom :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar