2015 är mitt 8.e år i "landet" som jag kallar kolonilotten. I år har jag skaffat en till, så nu gäller det att ligga i...

onsdag 10 juni 2015

mota bort sorkar

 

Sorkar är absolut inget man vill ha i sitt trädgårsland. De, liksom hararna, äter upp bl.a. jordärtskockorna. Det är riktigt kalas!
Jag vet inte varför mina grönsaker får va ifred för sorkarna, för jag vet att de bor där. Jag har sett massor av deras hålor i marken. Grannen en bit bort däremot, hon är invaderad av dom.
Hon frågade mig vad man ska göra. Ingen aning sa jag, men du kan ju prova med katthår.
Hon satte dit människorhår, men utan resultat. Jag vet inte om hon sen provade med katthår....
Det finns ju gröna plastsaker att lägga i landet, som vibrerar och ska hålla dem borta...men då måste man ju ha tillgång till ström eller sol(celler).

Jag tror såhär. Mitt land får va ifred genom att jag tar bort allt gräs som finns runtom inom 2 meters radie. Det gör dem synliga, de vill ju gärna gömma sig. 

Jag hade en sork som bodde bland lupinrötterna vid min lilla vattenbassäng för ett år sen.
Sorken kämpade för sitt hus och jag kämpade för min bassäng. Det är ju inte riktigt snyggt att ha ett stort berg av plast och sand mitt i bassängen...det är ju nog meningen att det ska va en grop där.
Jag satte igen hålet och sorken grävde ur gropen igen. Så pågick det en vecka tills jag fick nog.
Jag kom på idéen att gräva bort lupinen, blanda ihop sand, jord och vatten till en lervälling och packade ihop det med stenar i hålet. 
Sorken blev hemlös. 1-0 till mig. Han hittade nog annanstans att bygga. 

 

2 kommentarer:

  1. Kanske var storken som tog den lilla sorken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas verkligen inte det! Då blir det mera sorkar in landet :)

      Radera