2015 är mitt 8.e år i "landet" som jag kallar kolonilotten. I år har jag skaffat en till, så nu gäller det att ligga i...

lördag 8 augusti 2015

dagsrapporten från landet :)

Alltså...någon otrevlig individ har varit i mitt land bland lökarna! 
Det kan inte va nåt djur med 4 ben, för stjälkarna ligger prydligt i en knippe på gräset.
Vem är så avundsjuk på mina blommande lökar (ja med mina lökar menar jag ju förstås de ätbara som växer i jorden :p ) att de måste ta av stjälkarna?
Stackars människor vad de sänker sig lågt...måste ha brist på självkänsla.
Men, lökarna klarar sig nog ändå :)
Det har varit lite brist på vatten och sol som alla vet...så det är lite pirrigt att se om jag hinner få några frilandsgurkor. De har bara just börjat blomma! 
Nå bara vi slipper nattfrosten på ett tag ska det väl nog ta sig, annars blir det att lägga duk över.
Zuccinin har däremot börja ta fart. De har jag skördat flera av. Jag har satt flera plantor, så då vet ni vad jag ska äta i höst ;)
Jag har haft problem med att veta hur jag ska tillreda zuccini/squash. De smakar ju inget råa. Men nu provade jag att tärna dem och vända dem i salt och gurkmeja. Sen steker jag på dem i smör. MUMS! De får dessutom en fin gul färg av gurkmejan. Annars ser de så trista ut.
Ja vad annat har jag på gång...morötterna är små än, ja allt är väl lite smått. Endast dillen som har fått en kanonstart. Jisses vilka höga och fina dillkronor!
Ärterna har jag ätit av i flera omgångar. 
Blommorna har jag tagit till kyrkogården varje helg och satt fräscha fina buketter på gravarna.
Det var allt från dagsrapporten :)
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar