2015 är mitt 8.e år i "landet" som jag kallar kolonilotten. I år har jag skaffat en till, så nu gäller det att ligga i...

onsdag 2 september 2015

skördetid

Voj hohoojajaa.
Nu är det nog bakfram-tider i landet!
Tog upp lökarna ur landet idag. Ingen idé att lämna dom kvar när dom ändå är så stora.
Men vad ska det bli av frilandsgurkorna??? De flesta blommar ju bara än!!!
Jag har skördat kanske max 15 gurkor av säkert 50 plantor. 
Även hälften av rödbetorna tog jag upp. De som är kvar i landet är mycket små.
Jag satte över täckduken nu i hopp om att de ska få en sista chans att växa till sig lite.
Aldrig förr har jag heller kunnat skörda ärter i september.
Jordgubbarna blommar! 
Hallonen kommer fortsättningsvis på buskarna, men nu skitter jag fullständigt i dom. Är SÅ trött på hallon! De får falla av bäst de vill.
Men vilken blomsterprakt. Luktärterna sprider en väldoft över hela min kolonilott. 
Rosorna blommar som aldrig förr och har rejält med knoppar.
Det får inte frysa än på nån vecka, please....
Ja en sak som ni inte får glömma bort i höst...ta vara på fröna!
Det går så smidigt. Plocka dem vid torrt soligt väder, helst mitt på dan. Lägg dem plant att torka på tex. en tallrik. När fröna torkat lägg dem i gamla medicinburkar med lock.
OBS! Fröna måste va absolut torra eller så kommer de att mögla och förstöras.
Kom ihåg att skriv på burken vilken blomma det är, för man minns INTE tills nästa år.
Jag skriver även på om de måste förodlas eller inte och hur höga de blir.
Förvara dem frostfritt. 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar