2015 är mitt 8.e år i "landet" som jag kallar kolonilotten. I år har jag skaffat en till, så nu gäller det att ligga i...

onsdag 9 september 2015

Hösten är här(lig)!


Hösten är på ett sett underbar, men samtidigt lite vemodig. Allt det roliga läggs på hyllan ett tag. 
Men kanske det är just det som gör att vi finländare vaknar till liv på våren.
Det blev en sen och sval sommar för grönsakerna i landet, men en härlig sensommar.
Jag tyckte det kom dåligt med frilandsgurkor i år, men ändå fick jag inlagt 15 burkar.
Lika många blev det av rödbetorna. Mera är nog på kommande än.
Tänk att jag alltid  har för lite tomburkar att lägga in i varje år fast jag sparar.
I år är jag som en hamster. Jag sparar mina sylter och inläggningar lite överallt.
Eftersom kylrummet är sönder, är jag tvungen att förvara dem nån annanstans.
Så nu är det svärföräldrarna och mina föräldrar som får ta hand som det. Det blir ett evigt körande när man vill ha lite sylt...
Annars är det rätt skönt att va i landet nu och samla in frön. Det är inte för kallt eller för varmt. 
Gäller bara att se till att man inte klär av sig när man en gång börjar svettas. För helt lagom blir det ju aldrig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar