2015 är mitt 8.e år i "landet" som jag kallar kolonilotten. I år har jag skaffat en till, så nu gäller det att ligga i...

fredag 17 juli 2015

Nivåodling, pioner och sommarblommor.





Med två trälådor kan man enkelt bygga nivåer för sin odling. Så slipper man på samma gång ogräset.
Jag använder ofta höjdnivåer för att ge trädgården ett mera spännande utseende.
Jag försöker så långt som möjligt använda trä och unvika plast i min kolonilott. Vill att det ska va jordnära. 
Precis som jag använder gödningsmedel helst av hönskacka och brännässlor. 




Pionerna är på väg att blomma ut. 
De blommar riktigt rikligt i år!
Ifjol var det första gången de blommade efter utplanteringen för några år sen. Det brukar ta några år för en pion att stadga sig och börja trivas på ett nytt ställe.




 Kom ihåg i sommar att plocka in trädgårdens vackra blommor och njut av dem inomhus också!
Rosen ger dessutom en liten doft. 
Ge gärna bort en egen bukett när du besöker en vän! Men se upp med blommor som doftar, ifall nån är allergisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar